Перед тим як перейти до статті, хочемо порадити нашого партнера – компанію “Panda Auto”, яка пропонує надійні запчастини на китайські автомобілі за вигідними цінами. Знайдіть більше на їхньому сайті: запчасти на китайские авто.
Розмитнення електромобілів в Україні: Стимулюючий фактор для попиту
Наразі в Україні китайські електромобілі не конкурують з іншими брендами на тому ж рівні, що й в інших країнах. Вони майже не представлені на українському ринку, тому порівнювати їх з іншими варіантами не зовсім коректно. Зазвичай, на українському ринку продаються лише окремі моделі автомобілів з Європи, США або Японії.
Практично безкоштовне розмитнення як стимул для попиту
Проте, в Україні існує позитивний стимул для покупки електромобілів – практично безкоштовне розмитнення. Ставка акцизного податку для транспортних засобів з електричними двигунами встановлена на рівні 1 євро за 1 кВт.год ємності електричного акумулятора. Ця ініціатива має значний вплив на попит на електромобілі серед українських споживачів.
Чому порівнювати китайські електромобілі з іншими брендами в Україні не має сенсу?
Україна є винятково привабливою для покупки електромобілів завдяки практично безкоштовному розмитненню цих транспортних засобів. Згідно з акцизним податком, встановленим для транспортних засобів з виключно електричними двигунами, оподаткування здійснюється лише в розмірі 1 євро за 1 кВт.год ємності електричного акумулятора. Ця ініціатива дуже стимулює попит на електромобілі серед українських споживачів, забезпечуючи більш доступні умови для придбання таких автомобілів
По-перше, важливо визначити контекст ринку, на якому ми розглядаємо китайські електромобілі. В Україні китайські електромобілі не конкурують з іншими брендами на такому ж рівні, як в інших країнах. Зазвичай, на українському ринку продаються окремі моделі автомобілів з Європи, США або Японії.
Електромобілі з азії на українському ринку майже не представлені, тому порівнювати китайські електромобілі з іншими варіантами не зовсім коректно.
Переваги китайських електромобілів
Доступність та економічність
Китайські електромобілі стають економічно вигідним вибором для великої кількості споживачів. Завдяки низьким цінам, їх можна придбати за значно меншу вартість порівняно з західними аналогами. Це сприяє поширенню електромобілів серед населення.
Якість збірки
Хоча якість збірки бюджетних бензинових автомобілів може становити проблему, у сегменті електромобілів ситуація змінюється. Китайські електромобілі можуть виявитися якіснішими за своїх європейських або американських аналогів за подібних цінових умов.
Акумулятори та їх надійність
Китайські виробники автомобілів активно інвестують у виробництво акумуляторів, що може вплинути на їхню надійність. Більшість батарейних заводів розташовані в Китаї, що дозволяє забезпечувати автовиробникам якісні комплектуючі.
Різноманітність китайських електромобілів
Однією з ключових переваг китайських електромобілів є широкий вибір моделей. Ринок пропонує все, починаючи від компактних міських хетчбеків завдовжки всього три метри, до мінівенів, седанів і кросоверів різних розмірів. На вершині діапазону – стримлайнери зі спортивними характеристиками. Модельний ряд охоплює як автомобілі від брендів з багатою історією (за китайськими мірками), так і від стартапів, які тільки починають виробництво електротранспорту.
Китайські електромобілі зазвичай добре оснащені і відповідають місцевим стандартам безпеки. Якщо виробники і економлять, то це зазвичай відбувається за рахунок спрощення конструкції акумулятора або використання простого шасі із заднім мостом, що характерно для бюджетного сегмента.
Автомобілі вищого класу зазвичай оснащені передньою підвіскою Макферсон, переднім приводом і задньою балкою. У найбільш просунутих конфігураціях можна зустріти чотиримоторні силові установки, здатні розвивати потужність до 1000 кінських сил і навіть більше. Такі китайські електромобілі видаються навіть на тлі світових стандартів.
У європейських, американських або японських марок такого розмаїття електромобілів немає. Ба більше, в Японії ситуація з автомобілями без двигунів внутрішнього згоряння вельми складна – їх можна перерахувати на пальцях. Відставання в сегменті електромобілів ілюструють партнерства японських марок: Mitsubishi випускає під своїм брендом перелицьовані GAC, а Honda використовує електричну начинку General Motors.
Що стосується американських автовиробників, то, якщо не враховувати Tesla, то традиційні бренди також відстають. Ford і General Motors критично не вистачає виробничих потужностей для задоволення попиту. Експансія на зовнішні ринки не розглядається: американські автовиробники зосереджені на продажу своєї продукції на ринку Північної Америки.
За межами США пропонуються кросовери Ford Mustang Mach-E, але поки що продажі не дуже вражають. Можливо, ситуація зміниться в майбутньому, але сьогодні американський електромобіль (не Tesla) найімовірніше буде зібрано в Китаї. Це пов’язано з тим, що більшість автовиробників змушені переносити виробництво в Китай: це найефективніший спосіб зниження витрат і ціни кінцевого продукту.
Німецький автогігант Volkswagen уже давно переніс до Китаю виробництво своїх бюджетних електромобілів на платформі MEB. З цими машинами добре знайомі українські автолюбителі: китайське складання дало змогу запропонувати конкурентні ціни, незважаючи на високі мита і санкції.
Ситуація з британськими та французькими автобрендами інша. Наприклад, британці продають свої електромобілі виключно в преміальному і люксовому сегментах. У французьких автобрендів лінійка ширша, але ці машини популярні тільки на європейському ринку. На експортних ринках французькі електромобілі поки що велика рідкість.
Хто є конкурентом для китайських електромобілів
Якщо не враховувати Tesla, яка є світовим лідером у виробництві електромобілів, то в масовому сегменті мало хто може скласти конкуренцію китайським автобрендам. Про це відкрито заявляють керівники європейських і американських автоконцернів. У США поки що не особливо турбуються про це, оскільки за президентства Трампа ухвалили закон, що обмежує імпорт китайських автомобілів. Автомобілі з Китаю обкладаються високим митом у 25%, що робить їх неконкурентоспроможними на місцевому ринку.
Однак керівники таких концернів, як Renault і Stellantis, з тривогою дивляться на спроби китайських автобрендів проникнути на європейський ринок і стверджують, що без значної підтримки з боку держави уникнути “китаїзації” електромобілів буде дуже складно.
Уже вжито перших заходів: з листопада 2023 року Франція запроваджує нову систему пільг, які враховують не тільки тип двигуна автомобіля, а й викиди діоксиду вуглецю на всьому циклі виробництва електромобіля. Це означає, що державна підтримка надаватиметься тільки тим електромобілям, які виробляються з використанням екологічно чистих джерел енергії.
Законодавці не приховують, що метою реформи є усунення цінової переваги китайських автовиробників. Французькі електромобілі, вироблені з використанням енергії гідроелектростанцій та атомних станцій, опиняться у виграші порівняно з “китайцями”. Адже в Китаї велика частина електроенергії виробляється за рахунок спалювання викопного палива – вугілля.
Це нововведення дасть змогу зрівняти ціни на французькі та китайські електромобілі. За оцінками експертів, тепер автомобілі з Китаю стануть дорожчими приблизно на 5000 євро – це значна сума, особливо в бюджетному сегменті.
Які електромобілі доступні на українському авторинку
Для українських покупців електричних машин ситуація складається наступним чином. Якщо у людини немає суми від 100 тисяч доларів для купівлі електрокара класу преміум (на кшталт Porsche, Mercedes-Benz або BMW), то її вибір обмежиться електромобілями китайського виробництва. Це не обов’язково будуть машини під китайським брендом, але точно зібрані в Піднебесній.
Українські покупці “електричок” можуть зіткнутися з проблемою українізації (перекладу з китайської), недоступність сервісів, відсутністю мануала або технічного опису машини. Поки що китайські виробники не зацікавлені перекладати інтерфейс і документацію іншими мовами, оскільки внутрішній ринок є пріоритетним і найбільш ємним.
Згодом ця ситуація зміниться. Китайські електрокари, що поставляються за кордон, вже отримують мовні пакети для Великої Британії, Франції або Тайваню. Багато популярних моделей спочатку випускаються з англійською мовою. У найближчому майбутньому напевно з’являться русифіковані електромобілі з Китаю: політична і ринкова ситуація цьому сприяють.